Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Indkøbskurv 0

Feedback - et vigtigt værktøj

Axept A/S

Af psykolog Birgitte Jepsen

Gennem det seneste år har du måske - ligesom jeg - handlet lidt mere på nettet.
Hvis det er tilfældet, har du helt sikkert også oplevet, at der ganske kort tid efter, at du har modtaget dine bestilte varer, er tikket en mail ind i din indbakke:
 
”Hej Birgitte!
Vi kan se, at du for nylig har købt en vare hos os. Vi er lidt nysgerrige og vil derfor gerne vide, hvad du synes om os og de produkter, du har købt.
 Hjælp os med at blive bedre ved at deltage i vores spørgeskemaundersøgelse vedr. din ordre. Det tager blot 2 minutter.”
 
Denne feedback giver jeg rigtig gerne - også uden, at jeg behøver at deltage i en udlodning om 6 fl. vin eller et weekendophold. 
 
Et af de vigtigste koncepter til udvikling af forretningen er nemlig at modtage feedback fra kunderne. 
Også når det handler om at skabe en arbejdspladskultur, hvor udvikling, trivsel og glæde er i højsædet, er feedback et af tidens vigtigste værktøjer.


Feedback er et vigtigt værktøj i organisationen

Gevinster ved en velfungerende feedbackkultur
God feedback er med til at gøre en stor forskel på enhver arbejdsplads - og i endnu større grad, hvis den er en del af kulturen. Når den finder sted hver dag året rundt som en naturlig del af kommunikationen og er et værktøj, der anvendes på alle niveauer og ikke udelukkende er forbeholdt den årlige MUS-samtale. 
 
Feedback som værktøj gives fra leder til medarbejder, fra kollega til kollega, fra medarbejder til leder, fra kunder/borgere til organisationen, fra alle til alle.
 
Det er ikke uden grund, at vi støder på ønsket om feedback konstant, når vi handler på nettet, har været på uddannelse eller overnattet på hotel.
 
Det er heller ikke uden grund, at virksomheder i dag fokuserer på en god feedbackkultur og prioriterer, at alle i organisationen lærer det kommunikative feedbackhåndværk. Vi ved, at gevinsterne er mange.

En velfungerende feedbackkultur
  • påvirker bundlinjen positivt (Center for Effective Organisations (CEO) og Center for Cooperative Productivity)
  • reducerer personaleomsætningen (Gallup - arbejdspladser med regelmæssig feedback har 15% lavere personaleomsætning)
  • fremmer innovationen og udviklingen, hvor organisationen selv føder ideer
  • øger trivslen, arbejdsglæden og motivationen

En velfungerende feedbackkulturen i virksomheden har mange fordele

Gør som andre virksomheder

En feedbackkultur opstår og udvikles ikke af sig selv. For at udvikle en feedbackkultur til at blive en integreret del af en organisations DNA, er det vigtigt, at den enkelte medarbejder og leder får viden om og trænes i, hvad god feedback er, hvordan den gives og målrettes, og hvordan den bruges i forskellige kontekster.
 
Ønsker du og din organisation også at få integreret feedbackkulturen og opnå nogle af de mange gevinster, der følger med, så gør som andre virksomheder: Kontakt os og få en af vores dygtige konsulenter ud til en temadag eller en workshop. Allerede dér er et stort skridt taget på vejen til at opnå den ønskede kulturændring.  
 
Du kan læse mere om temadagen ”Feedback som værktøj” her


Ældre opslag Nyere opslag


Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort